Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

Ventetiden er over – her er Subaru Solterra

Subaru går spennende tider i møte, for endelig leverer de en elbil til sine trofaste kunder, og det er grunn til å ha store forventninger. Selv om det er lite revolusjonerende ved bilen, leverer den jevnt over godt på alt som teller. Rekkevidde på 466 km, firehjulsdrift, mye plass og god fremkommelighet. Legg til et tiltalende design og et elegant interiør.

Vi begynner med det man først legger merke til, altså det ytre. Det er ingen tvil om at Solterra er en SUV, og bakkeklaringen på 21 cm gir muligheter for ferdsel litt utenom vanlige veier. Skliplater foran og bak i tillegg til hjulbuer i plast forsterker inntrykket av robust offroader.

Interiøret er minimalistisk og sentrert rundt en intuitive 12,3 » touchskjerm med multifunksjon display. Mediasystemet er nytt og kommer med trådløs Apple CarPlay®, Android Auto® og trådløs ladeplate i midtkonsolen. Via app kan du fjernstyre temperatur samt låse opp eller igjen bilen. Med muligheter for panorama glasstak og sjenerøs lagringsplass oppleves Solterra romslig og innbydende.

Firehjulsdrift er standard på Solterra, og dette er spesialutviklet for å gi best mulig fremkommelighet uansett vær og terreng. Som alle andre Subaru-modeller er Solterra utstyrt med X-MODE® som gir ekstra grep ved glatte kjøreforhold eller kjøring i terrenget. Hill Ascent og Descent Assist forsterker terrengegenskapene.

Allerede innstegsmodellen Nordic til 479 000 kroner er godt utstyrt med for eksempel Adaptiv Cruise Control, Driver Monitor System, Nødstopp funksjon, Filholderassistent, Trafikkskiltgjennskjenning, Navigasjon, Led  nærlys med 3 projektorer (PES), Led fjernlys (PES) med automatisk nedblenning, 18″ Aluminiumsfelger, regnsensor, Lydisolert frontrute, Varme i forseter, El bakluke, Ventilasjon bak, Multimediaanlegg med 6 høyttalere, Talestyring, SUBARU Care App, X-Mode med 2 kjøreprogrammer, Hill Start Assist System og Hill Descent Control.

Limited koster 499 900 kroner og da får du utstyr som skinnseter, premium stereo med 10 høyttalere fra Harman/Kardon, varme i baksetene, varme i ratt og 20″ Aluminiumsfelger. Toppmodellen Sport til 509 900 kroner har i tillegg panorama soltak. Med de større hjulene som kommer på Limited og Sport, går rekkevidden ned til 419 og 416 km.

Subaru Solterra har to motorer som til sammen yter 160 KW (218 HK), noe som gjør at bilen flytter seg fra stillestående til 100 km/t på 6,9 sekunder. Batteriet på 71,4 kWh kan lades med effekt opp til 150 KW, og da lader du batteriet opp til 80 % på 30 minutter.

Vi får inn demobil i mai/juni og planlagt levering av de første kundebilene er i september.