Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Oli – Radikal konseptbil fra Citroën

Uansett hva du måtte mene om formen, er det mest sannsynlig bortkastet for denne kommer ikke i produksjon. Tror vi da i hvert fall. Vi sa det samme om Citroën Ami som nå er en mikrobil som selges i flere tusen eksemplarer.

Oli er større enn Ami, men fortsatt kompakt med plass nok om du ikke har med deg så mye. Elektrisk er en selvfølge om dagen, og denne skal gå 400 km før du må stoppe å lade kjapt. For det gjør den, 20 til 80% skal gå på en 23 minutters kaffestopp. Toppfarten er begrenset til 110 km/t for maksimal effektivitet, og forbruket skal være 10 kWh / 100 km. Den 1000 kg lave vekten bidrar til at et lite batteri kan føre deg ganske så langt mellom hver ladestopp. Batteriet er på 40 kWh.

Oli er mye mer enn en bil. Den skal være like viktig for deg også når du ikke er på farten. V2G og V2L gjør at du kan bruke den som powerbank og føre strøm tilbake til nettet når dette er nødvendig. Systemet fungerer perfekt sammen med solceller. I tillegg kan bilen gi strøm til elektriske produkter som hårføner, vaffeljern, elektrisk grill og stereoanlegg. 

Citroën ønsker med Oli å gjøre framtidens teknologi tilgjengelige for alle. Der elbiler har en tendens til og bli tyngre og tyngre, er fremtidens Citroën lett og skal være mest mulig effektiv. Man skal kunne kjøre en dagsetappe på små og kompakte batterier. Bilene våre står stille stort sett 95 % av døgnet, og 80 % av tiden bilen er i drift er det kun en som bruker den. Derfor er det på tide å se hva slags biler som dekker slike behov. Kanskje tiden for store tunge suver er forbi?

Bilene i fremtiden må sette minst mulig miljøfottrykk og Oli er kledd innvendig av resirkulerte materialer. Citroën har også lagt mye ressurser i å ta vekk materialer man ikke trenger. Her er det ikke noe overdådig av noe som helst, og bare på stolene er materialforbruket 80 % i forhold til en tradisjonell stol. Fokus er allsidighet og topp funksjonalitet på en bærekraftig måte. 

Oli er uansett en fremtidsstudie med de sære trekkene slike biler har og da kan fantasien nærmest få frie tøyler. Oli har en del til felles med Ami med sine kantete former, men er en del større. Her skal hele familien få plass, og på planet bak kan man pakke med seg både til lange og korte turer. Citroen har et ønske om å snu trendene med fremtidige modeller. Derfor skal de bli «akkurat nok» i stedet for store og staslige, de skal gå akkurat passe langt i stedet for herfra til månen, de skal ha materialer som er bærekraftige, de skal være billige og vare lenger.

-Citroën Oli er et eksempel på mobilitetsoppdraget vårt: ansvarlig, rimelig for hverdagen din, samtidig som den er optimistisk og underholdende. Det er vår retningslinje å skape løsningen kundene ønsker som det eneste kjøretøyet familien trenger om ti år, sier Ole S. Nedenes, merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen.

En nyhet på Oli vi kommer til å se på fremtidige biler er den nye logoen. Kanskje du har sett den før, og det er helt riktig. Dette er samme logo som man brukte i 1919, med en liten retusjering. Logoen kommer på alle Citroën fra 2023.