Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Ny Kia Sportage

Det er tid for 5. generasjon Sportage, og Kia forandrer det aller meste på den populære SUVen. Den blir moderne i form både utvendig og innvendig, med de aller fleste moderne hjelpesystemer. Under panseret havner en bensinmotor som får elektronisk hjelp for å gå så miljøvennlig som mulig. Potensialet for Kia som familiens førstevalg er altså til stede.

La oss starte utvendig, der alt er forandret. Det første du legger merke til er den aggressive fronten med stor grill og elegant lyktdesign. Kjørelysene er bumerangformede og gir en elegant ramme til Matrix LED-frontlysene. Frontdesignet varierer etter hvilken utstyrsvariant du velger. GT-Line er sportslig betonet, mens Exclusive får mer krom og er da mer elegant.

Sideprofilen preges av de store hjulene, som kan leveres fra 17 til 19 toms størrelse, og en stram taklinje bakover til en sporty bakende. Taket kan leveres i sort som fremhever den sportslige profilen.

Bakenden har en fastback-design med baklykter forbundet i en slank horisontal design, som gir et preg av en bred og stor bil.  

Innvendig er det to store skjermer som dominerer. Midtskjermen på 12,3 tommer med softknappene på undersiden kjenner man igjen fra EV6. I midtkonsollen er det gjort plass til koppholdere, oppbevaringsrom og trådløs ladeplate for smarttelefoner.

Avansert og sikker tilkoblingsteknologi gjør at programvare og kart kan oppdateres trådløst, og man kan fjernstyre funksjoner i bilen med app’en Kia Connect. Teknologien gir også brukerne tilgang til viktige funksjoner som Kia Live Services, nettbasert navigasjon, nettbasert stemmestyring og kalenderintegrasjon fra smarttelefonen. Via Kia Connect-appen kan du kontrollere at Sportage er låst og vinduene lukket, i tillegg til hvor bilen står parkert.

Materialene i nye Kia Sportage er av høy kvalitet, og man kan velge mellom flere forskjellige farger. Stolene har en sportslig og slank design som gir god komfort. Plassen innvendig er økt med fokus på baksetepassasjerene. Benplassen er klasseledende og takhøyden har også fått noen ekstra cm så den passer de aller fleste.

Drivlinjene er moderne og i Europa får du både bensin, diesel og hybrid-versjoner, alle med den nyeste teknologien. For Norge sin del handler det om en Plug-in Hybrid med en 1,6 liters T-GDI-motor på 180 HK sammen med en elektrisk motor på 66,9 KW. Systemeffekt fra motorene er 265 hk. Litiumionpolymerbatteriet har en kapasitet på 13,8 kWh. Rekkevidden på ren el er foreløpig ikke klar, men regn med tett rundt 50 km. Batteripakken sitter i mellom akslingene for best mulig vektfordeling, noe som også gir best mulig kjøreegenskaper.

Ettersom Sportage er en SUV, skal det også være mulig å ta med bilen på utsiden av veien. Basert på selskapets nye N3-plattform er femte gererasjon Sportage den første med terrengmodus. Den justerer automatisk innstillingene slik at bilen får optimal kjøredynamikk under alle forhold, som snø, gjørme og sand.

Nye Sportage skal bli en vinner på veien. En ny generasjon elektronisk regulert fjæring (ECS) skal sørge for optimal komfort og høy sikkerhet ved å tilpasse dempingen kontinuerlig. Elektronisk styrt firehjulsdrift sørger for at kraften fordeles optimalt mellom forhjulene og bakhjulene, avhengig av veiforhold og kjøresituasjoner, noe som ikke bare forbedrer kjøreytelsen ytterligere, men også øker sikkerheten og virkningsgraden.

Moderne biler skal være sikre, så også med Kia Sportage. Kias egenutviklede førerassistentsystemer – kjent som DriveWise – hjelper med å unngå potensielle farer og beskytter passasjerer og andre trafikanter. Sportage har system for nødbrems ved avkjøring, som bidrar til å unngå kollisjoner med møtende biler når man svinger til venstre i veikryss. Motorveiassistenten holder en bestemt hastighet og avstand til forankjørende kjøretøy og plasserer bilen i midten av kjørefilen. Man kan også få systemet til å tilpasse hastigheten etter fartsgrensen, slik at den automatisk senker farten når fartsgrensen reduseres.

Navigasjonsbasert smart cruise control (NSCC) gjør det enklere å kjøre i trygg hastighet på motorveien ved hjelp av navigasjonsdata i sanntid. Som en utvidelse av NSCC reduserer teknologien automatisk kjørehastigheten før svinger eller kurver på deler av motorveien der dette forekommer. Når du er tilbake på en rett strekning på motorveien, tilbakestiller NSCC fartsgrensen til det opprinnelige nivået.

Den aktive blindsonevarsleren hjelper deg å følge med i blindsonen ved filskifte. Blindsoneassistenten kan også gripe aktivt inn hvis det er fare for kollisjon. Systemet er også aktivt ved lukeparkering, og bidrar til å unngå kollisjon med kjøretøyer bak. Ved hjelp av blindsonekamera får føreren opp et sanntidsbilde bak kjøretøyet i instrumentpanelet ved skifte av kjørefelt.  

Fjernstyrt parkeringsassistent (RPSA) hjelper føreren med å parkere eller kjøre ut av en trang parkeringsplass uten å sitte i bilen selv. Parkeringsmanøvrene blir ytterligere forbedret med ryggekamera og 360-graders områdevisning, som viser videoopptak i sanntid av bilen og omgivelsene.

Nye Sportage forventes lansert i første kvartal.